lördag 16 december 2017

Om nätneutralitet...
För mer än ett år sedan skrev jag en artikel om "det fria internet". Nu är frågan glödhet i och med FCC:s beslut.

Artikel från aug. 2016:
Är det fria internet hotat?

I år firar pressfriheten 250 år i Sverige! Sedan dess har kommunikationsvägarna verkligen förändrats och idag finns möjlighet för alla att enkelt publicera och sprida texter, bilder och annat material.
Men hur fria är vi? Vad är det vi ska bevaka idag?

Internet är självklart, utan internet stannar samhället! 
Jag har inte tänkt på att viss trafik prioriteras före annan, tänker att det inte bara är jag som tar mycket för givet när det gäller nätet, att det är lika för alla bara jag har ett abonnemang! Begreppet nätneutralitet sprider sig, och frågan är om det inte är det vi ska hålla koll på framåt.
För ett par månader sedan lyssnade jag på ett samtal mellan olika företrädare för press och media och nätleverantörer som bland annat tog sig på uppgiften att definierade begreppet nätneutalitet. Det beskrevs som:
- att alla vägar in är öppna  och att informationen är tillgänglig för alla. Att det är en fråga om tillgänglighet. 
- grundläggande demokratisk fråga. Alla har tillgång, alla kan komma till tals .
- tillgänglighet, öppenhet, kostnadsläget innebär tillgänglighet för många.
- öppet och fritt att välja, utan begränsningar. 

Hotet idag (som panelsamtalet också lyfte fram) är att det nu sker ett skifte där olika intressen tar över friheten. Det innebär i praktiken att människor på nätet har olika "värde"! Finansieringsmodeller och affärsmodeller som erbjuds riskerar att få oönskade effekter på sikt. Det handlar bland annat om att nätleverantörer idag identifierar kundernas trafik och erbjuder tjänster utifrån det. Billigare i det kora perspektivet, men något som kan få konsekvenser för nättrafiken på längre sikt.

Det är inte glasklart hur friheten ska bevakas via lagstiftning. Risken finns att regleringarna också kan få effekter som innebär begränsningar av friheten. Här arbetats det både nationellt och inom EU. Principen om nätneutralitet och skydd för ett öppet internet har hittills inte varit reglerat i Sverige. Genom de nya reglerna (30/4-16) får PTS verktyg mot affärsmodeller och avtal som strider mot principen om nätneutralitet. Läs mer om vad det innebär för dig här. Nu prövas regelverket.
Det finns i debatten en underförstådd tro på att marknaden och "kundens makt" ska bidra till lösningar sim bibehåller friheten på sikt, men kunder har väldigt olika påverkansmöjligheter ta t ex skillnader mellan valmöjligheter för en kund i glesbygd och en storstadskund!

För min egen del har jag väl medveten om att olika nättjänster som ex. Google "känner gen" mig och anpassar sökningar och erbjudanden utifrån min användning sv tjänsterna. Det jag däremot inte har haft koll på är att nätet faktiskt inte är neutralt när det gäller hur min trafik behandlas.

Vad betyder detta för skolan?
Kan det bli så att friheten begränsas utan att vi är medvetna om det?
Vad händer om grundvillkoren för internet styrs av koder från USA, Ryssland eller Kina?
Vem ser till skolans intressen i denna fråga?

Lena Elfvingsson
Verksamhetschef CESAB
föreningen DiU

Ref. Artikel
Telia hotar nätneutraliteten:




Faktaruta:
PTS- Post- och telestyrelsen är den myndighet som bevakar områdena elektronisk kommunikation och post i Sverige. Läs mer om övergripande mål och uppdrag på PTS-webb:http://www.pts.se/sv/Om-PTS/

1766 - Sveriges första tryckfrihetslag beslutades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar