lördag 4 februari 2017

"It's not what you do, but why you do it"

Internationella kontakter lyfter den mångkulturella skolan

"Du måste veta varför du är här" , "it is not what you do, but why you do it" säger den tidigare rektorn Evelyn Holdsworth, som fortfarande är aktiv i skolans utveckling och arbete. Evelyn utvecklar sina tankar och skolans vision kring Global Citizenchip, som för alla på John Donne handlar om ett förhållningssätt, en syn på livet och en tro på att vi kan göra skillnad!
Det är en driven och tuff skolledning (Evelyn och hennes efterträdare Nick och Simon) som tar ställning mot de orättvisor som drabbar barnen, skolans elever, när föräldrarna hamnar i ekonomisk och socialt utanförskap när de kommer till ett nytt land. 

För ledningen är de digitala verktygen självklara, eftersom de är en del av den värld vi lever i och en förutsättning för det internationella samarbetet. Skolan är inte överdrivet välutrustad, men har interaktiva tavlor i klassrummen, datorer och surfplattor, men inte 1-1. 

Ledningen på John Donne arbetar utifrån sin övertygelse om att skolan kan göra skillnad genom att vara en mötesplats mitt i samhället. De är uthålliga och stabila och har varit sin skola trogen under mycket lång tid. De vet skolkulturens betydelse för hur skolan utvecklas och deras nyckel är samarbete på alla nivåer. De är ett samarbetande ledarteam, all personal förväntas samarbeta internt och externt.
På John Donne 
-  är det globala sammanhanget en viktig bas för lärandet.
-  ska eleverna förberedas för livet i ett globalt samhälle och en global ekonomi.
-  uppmuntras och stöds eleverna att använda andra språk än engelska.
Därför har man valt att engagera sig i många internationella projekt. Syftet med detta är att lära av andra och att låta all personal delta, för att verkligen uppleva hur det är att samarbeta över nationella och språkliga gränser.  Det är den bästa kompetensutveckling man kan få och som dessutom bidrar till den personliga utvecklingen. 

Skolorna i London har generellt sett samma svårigheter som vi har att attrahera och behålla skickliga lärare och ledare. John Donne är ett undantag. Man har genom sitt engagerade och internationella arbete fått ett läge där de alltid har lärare till sina lediga tjänster. En mycket positiv bieffekt av arbetet.

Evelyns tips till andra skolor när det gäller att komma igång med det internationella arbetet är:
- Börja prata om intressanta projekt och gör personalen sugna på att delta. Här är det ledningen som måste vara aktiv och med. Börja med en liten grupp.
- Undersök vilka kontakter som redan finns på skolan. Vad har vi? Vad vill vi göra?
- Sätt mål för arbetet. Personalens? Elevernas? Båda grupperna?
- Starta i liten skala, gärna informellt (utan extern budget) så är det mindre kravfyllt.
- Ta hjälp av andra med mer erfarenhet! (...och senare, hjälp andra!)



Fakta:
John Donne Primary School i Soutwark, i södra London var en av skolorna som DiU:s BETT-resa besökte i år, i samarbete med Uhr. Besöket hade en internationell vinkling och gruppen fick möjlighet att nätverka med en grupp danska lärare och skolledare som också besökte skolan.

Länkar:
Skolans webb:

Utbytet- Uhr- resurser för internationellt samarbete:


E-twinning- få kontakt med andra skolor:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar